Partners die helpen met het opzetten en beheren van de basislaag van toestellen, netwerken en datasets waar alle digitale toepassingen op draaien en onderling interageren.
De snel uitbreidende beschikbaarheid van data in uw organisatie biedt een aanzienlijk potentieel om de besluitvorming en de operationele efficiëntie te verbeteren en te vergroten. Dit maakt het een competitieve factor. De toegang tot en het beheer van deze gegevens brengt echter ook enkele uitdagingen met zich mee: veel data is niet gekend in de organisatie of niet makkelijk toegankelijk, de kwaliteit van de data is vaak matig en data is vaak niet geïntegreerd.
Business Process Automation (BPA) omvat alle tools en diensten die helpen bij het automatiseren van repetitieve taken binnen een bedrijf. Dit geldt voor alle gebieden zoals marketing, verkoop, financiën en workflow. Meer recentelijk is ook RPA (Robotic Process Automation) geïntroduceerd.
Naarmate meer apparaten met het internet worden verbonden, wordt het aangesloten ecosysteem steeds kwetsbaarder. Digitale oplossingen kunnen er dan voor zorgen dat de integriteit van de data gegarandeerd blijft.
Gegevens vormen de kern van een bedrijf om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen, dus gegevens moeten compleet en consistent zijn. Het is belangrijk om toegang te hebben tot een op één bron afgestemde masterdataset.
Datavisualisatie en -analyse is de vertaling van numerieke en andere gegevens naar beter interpreteerbare informatie door middel van o.a. dashboards en statistische analyse. Meer geavanceerde analyses maken gebruik van artificiële intelligentie (AI) en Business Intelligence (BI) om regressie, classificatie en voorspellingen uit te voeren. Effectieve toepassing van visualisatie en analyse vereist een hoge datakwaliteit.
Hoe beheert u de digitale infrastructuur die uw bedrijfsvoering ondersteunt? Verschillende trends veranderen het landschap volledig: proliferatie van BYOD (Bring Your Own Device), de opkomst van een cloud-based infrastructuur, geconnecteerde apparaten via de IoT-infrastructuur. Een geleidelijke decentralisatie van de digitale infrastructuur creëert een heel nieuw ecosysteem met veel partners om te beheren en met enkele nieuwe uitdagingen. Terwijl de digitale infrastructuur historisch gezien grotendeels beperkt was tot de grenzen van de organisatie, is deze grens niet meer duidelijk afgebakend. De controle over de ICT-afdeling verschuift naar meer beheer van de infrastructuurpartners met meer delegatie.
Datacenters voorzien ruimte en faciliteiten (energie, koeling, connectiviteit) om zeer geconcentreerd een groot aantal servers in bedrijf te houden. De infrastructuur voldoet aan de eisen van toegankelijkheid, snelheid, capaciteit en veiligheid. Het omvat ook bijhorende software (provisioning, orchestratie,...), hardware (storage, loadbalancers,...) en diensten.
Gedeelde Computer infrastructuur voert gecentraliseerde taken uit voor de organisatie, zoals e-mail, ERP, webhosting, databases, opslag etc. Dit kan zowel in een publieke of privé cloud omgeving. Inbegrepen zijn de diensten die erom heen worden geleverd.
Netwerk- en connectiviteitsinfrastructuur verbindt de digitale bronnen van het bedrijf via bekabelde of draadloze technologieën. Het ondersteunt data-, spraak- en mediacommunicatie. Het omvat routers en switch-hardware en eventuele bijbehorende software en diensten.
Alle basisinfrastructuur en aanverwante diensten om een mobiele werkplek te garanderen. Dit omvat hardware zoals pc's, mobiele telefoons, smartphones, wearables en tablets; software zoals VPN, identiteit, configuratie, etc.; en diensten zoals integratie en beheer.
Deze bedrijven kunnen helpen met bepaalde bedrijfsprocessen te digitaliseren. Taken kunnen zo versneld of verbeterd worden, medewerkers worden beter ondersteund, en de verkregen data leiden tot nieuwe inzichten.
Specifiek ontwikkelde toepassingen die helpen de richtlijnen na te leven, rond bv afstand houden of de beperking van het aantal aanwezigen op een locatie.
Toepassingen voor bedrijven, waarbij via wearables (slimme polsbandjes of tags) of de analyse van beeldmateriaal, de afstand tussen personen gemeten wordt en een waarschuwing gegeven wordt wanneer deze minder dan 1,5m bedraagt. Dit kan puur lokaal zonder tracing of geïntegreerd in een tracing tool die bv. toelaat te analyseren op welke plaatsen (te) veel mensen passeren of contacten van besmette personen op te volgen. NOTE: De nationale contact tracing app coronalert.be voor alle burgers wordt hier niet meegenomen, maar wel sterk ondersteund en aangeraden door Agoria.
Het bewaren van de nodige fysieke afstand in gesloten of afgebakende ruimtes is enkel mogelijk als het aantal mensen in dergelijke ruimtes beperkt blijft. Digitale oplossingen ondersteunen het beheer van menigtes door bv aan de ingang mensen te tellen en een waarschuwingssignaal te geven in geval een bepaald aantal wordt overschreden of door via real-time video-analyse niet enkel mensen te tellen maar ook te verifiëren of in menigtes de nodige afstand gerespecteerd wordt.
Technologieën voor het automatisch screenen van de lichaamstemperatuur van medewerkers en bezoekers.
Digitalisering kan processen binnen financiële & juridische afdelingen versnellen, verwerkingskosten verlagen en het aantal gemaakte fouten verminderen. Digitaliseren van processen leidt ook tot betere inzichten in data en workflows, wat de besluitvorming kan versnellen. Bovendien worden gebruiksvriendelijke digitale diensten steeds meer gevraagd door gebruikers, zowel externe als binnen het bedrijf.
Betaalsystemen maken het mogelijk financiële transacties af te wikkelen door de overdracht van monetaire waarde. Dit kan pure software zijn of software/hardware-oplossingen. Point-of-sales oplossingen maken het bovendien mogelijk om bijvoorbeeld uw voorraden en klantprofielen te beheren.
Slim gebruik van boekhoudsoftware kan tijd en geld besparen door een snelle import van gegevens mogelijk te maken, wat een grotere nauwkeurigheid biedt. Geautomatiseerde taken kunnen de operationele kosten verlagen en kunnen helpen uw processen te versnellen door het automatisch genereren van rapporten.
Juridische software voor case en document management helpt om alle informatie op een handige en veilige manier op te slaan, te doorzoeken en te analyseren. Slimme tools zoals template engines en editing assistants optimaliseren de workflow van juridische afdelingen. Online handtekeningoplossingen en digitale identificatie en verificatie zorgen voor de rechtmatigheid van uw documenten.
Stem plannings-, budgetterings- en prognoseprocessen binnen uw organisatie naadloos op elkaar af. Rapportage- & analysesoftware kan o.a. worden gebruikt voor het opstellen van (tussentijdse) financiële overzichten, het goed bijhouden van financiële KPI's, het bewaken van de naleving van regelgeving en het maken van krachtige, ad hoc rapporten en dashboards.
Automatiseer en standaardiseer het volledige inkoopproces van bestelling tot factuurverwerking, inclusief alle tussenstappen met de nodige bevestigingen, goedkeuringen en toegang tot de bijbehorende documenten. Dit geeft inzicht in het bestelproces en de bijbehorende kosten, alsmede de status van bestellingen, leveringen en facturen.
Digitalisering helpt HR-afdelingen door administratieve taken te automatiseren en complexe taken als aanwerving, onboarding en opleiding van medewerkers digitaal te ondersteunen.
Zelfbedieningstools verminderen de administratieve last en verbeteren het comfort en de autonomie van de werknemers. Bovendien kunnen bijvoorbeeld geautomatiseerde taakplanning of tijdsregistratie de efficiëntie verhogen.
Naarmate de HR-organisatie digitaliseert, komen er steeds meer gegevens beschikbaar. Datavisualisatie- en analysetools kunnen nieuwe inzichten verschaffen, die het mogelijk maken om betere beslissingen te nemen.
De veranderende bedrijfsomgeving vereist een continue competentieontwikkeling. Digitale hulpmiddelen bieden flexibele en interactieve trainingsmogelijkheden door middel van e-learning, MOOC's en geïndividualiseerde leertrajecten. Individuele feedback- en competentiemanagement-systemen dragen bij aan de wendbaarheid van de organisatie en de tevredenheid van de werknemers.
Rekrutering is in toenemende mate afhankelijk van digitale kanalen en sociale netwerken. Intelligente platformen maken het mogelijk om de profielen van kandidaten beter af te stemmen op de functievereisten. Alle fasen, van rekrutering tot het inwerken van nieuwe medewerkers, kunnen naadloos worden beheerd op een digitaal platform.
Meer agiele teams helpen organisaties gedijen in snel evoluerende wereld. Dit begint met effectieve communicatie- en samenwerkingstools om silo's te helpen doorbreken en eenvoudige, doelgerichte en transparante teamcommunicatie mogelijk te maken.
Digitale toepassingen die bijdragen tot het verhogen van de productiviteit en verlagen van downtime.
Deze systemen automatiseren informatiestromen op de productievloer en tussen IT en OT systemen in.
Product en portfolio planning op basis van data analyse uit verscheidene bronnen zoals klant interactie, sensoren, en gekoppelde produkten.
Het integreren van verschillende digitale componenten om te komen tot een digital factory, hierbij gebruik makend van Industrial IoT, Data, cloud solutions, digital twins, AI, MES, MoM, en andere digitale oplossingen.
Oplossingen die gebruik maken van verzamelde machinedata om mogelijke fouten te voorspellen of te voorkomen.
Digitaliseren van Sales & Marketing processen laat bedrijven toe consistent te communiceren over een waaier van kanalen, snel oplossingen voor te stellen aan klanten en tegelijkertijd de teams te ontlasten. De verzamelde data maken het mogelijk om prospecten beter te kennen, een gepersonaliseerde aanpak te hanteren, het aanbod dichter bij de behoeften van de markt brengen en in real-time met de verkoopteams op het terrein te communiceren, ...
Datacollectie, analysesysteem en automatiseringstools verfijnen uw klant/segmentkennis en verhogen uw efficiëntie. Het gebruik van deze tools maakt een datagestuurde S&M aanpak mogelijk en biedt een gepersonaliseerde ervaring aan uw prospecten en klanten en eveneens respecteert privacy (GDPR) en de veiligheid van uw IT-systemen.
Content marketing is het aanbieden van hoogwaardige marketingcontent over meerdere kanalen en toestellen aan het juiste publiek op het juiste moment. Door content op maat en personalisatie worden potentiële klanten aangetrokken en bestaande klanten behouden.
De “customer experience” (klantervaring) kan worden verbeterd door de klantinteractie via meerdere kanalen te digitaliseren. Het onderhouden van een consistente ervaring over die kanalen, toestellen en applicaties verhoogt de “customer intimacy” en verbetert zo de algemene ervaring.
E-commerce is het geheel van aankopen en verkopen via computernetwerken, zoals het internet. E-commerce technologie is “mainstream” geworden in B2C, maar wordt ook steeds strategischer voor B2B. Let op, naast sales & marketing, heeft e-commerce ook een impact op logistiek, productie, finance, enz.
Traffic optimization omvat een scala aan activiteiten zoals e-mail en mobiele marketing, Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Marketing (SEM) en Social Media Optimization (SMO).
De supply chain omvat alles wat een rol speelt in het aanleveren van een product of dienst bij de eindgebruiker, vertrekkende bij de grondstoffen. Ze omvat dus componenten binnen en buiten de organisatie. We identificeerden hier vier domeinen waarbinnen zich duidelijk een digitaal aanbod aftekent.
Magazijnbeheer is het geheel van processen die betrekking hebben op het plaatsen en verplaatsen van goederen en producten binnen bedrijf, magazijn of distributiecentrum. Digitalisering middels een WMS (warehouse management system) kan ervoor zorgen dat deze processen worden geoptimaliseerd in functie van frequentie van gebruik, plaats van gebruik, houdbaarheid enzomeer.
Door de toenemende volatiliteit in de markten volstaat het niet langer om te werken met een reactieve, statische planning van vraag naar supply en productie. Nieuwe digitale oplossingen helpen hier om het geheel van planning, budgettering en forecasting te optimaliseren.
Een efficiënte transformatie van grondstof tot eindproduct bij de klant kan enkel wanneer het op elke stap van het proces duidelijk is waar het product in wording zich bevindt. De opvolging ervan, zowel binnen als buiten de organisatie, en onderweg is daarbij essentieel. Het geheel van digitale oplossingen die dit end-to-end mogelijk maken categoriseren we hier onder track & trace.
Traditioneel werd transport gecategoriseerd als logistiek op de baan, het spoor, over water en in de lucht. Hier werd er reeds typisch per transport domein geoptimaliseerd. Digitalisatie laat toe om het transportgebeuren op een meer geïntegreerde manier te optimaliseren. Verder kan hier ook transport op de werkvloer bekeken worden, o.m. met AGVs (Automated Guided Vehicles).
Partners met diepgaande expertise in een specifieke technologie. Zij kunnen helpen met advies of het ontwikkelen van een oplossing gebasseerd op deze technologie.
Artificiële intelligentie omhelst technieken die op basis van data en training autonoom complexe problemen kunnen oplossen.
Technieken om beelden te analyseren, er informatie uit te halen en te bewerken.
Het organiseren en opslaan van data binnen de onderneming en het mogelijk maken om er inzichten uit te verwerven.
Oplossingen die inzetten op de interactie van mensen met systemen, van klassieke user interfaces en haptische systemen tot chatbots.
Technologie, meestal ondersteund door AI die het mogelijk maakt om taken autonoom uit te voeren.
Technologie die gebruik maakt van sensoren om informatie te verzamelen en die te vertalen naar bruikbare signalen om te gebruiken in processen.
Systemen die gebruik maken van AI technieken om spraak of tekst te herkennen, verwerken en interpreteren.
Het beveiligen van computer infrastructuur, netwerken en gegevens tegen indringers of fout gebruik.
Malware & Attack Technologies (MAT), Adversarial Behaviours (AB), Security Operations & Incident Management (SOIM), Forensics (F)
Risk Management & Governance (RMG), Law & Regulation (LR), Human Factors (HF), Privacy & Online Rights (POR)
Applied Cryptography (AC), Network Security (NS), Hardware Security (HS), Cyber-Physical Systems Security (CPS), Physical Layer & Telecommunications Security (PLT)
Software Security (SS), Web & Mobile Security (WAM), Secure Software Lifecycle (SSL)
Cryptography (C), Operating Systems & Virtualisation Security (OSV), Distributed Systems Security (DSS), Formal Methods for Security (FMS), Authentication, Authorisation & Accountability (AAA)
Nieuwe digitale technologieën, die zich snel ontwikkelen en momenteel vooral in bepaalde nichemarkten worden gebruikt.
5G omvat de recentste generatie draadloze communicatie volgend op 4G/LTE. Ten opzichte van die vorige generatie opent 5G echter siginificant nieuwe industriële opportuniteiten op het vlak van debiet van data, latency van de communicatie en edge en cloud computing. Twee belangrijke categorieën die voordeel kunnen halen uit de toepassing van 5G zijn camerabeveiliging en bepaalde IIoT (Industrial IoT) toepassingen.
Virtual Reality creëert een volledig immersieve ervaring in een andere wereld. Augmented Reality voegt digitale informatie toe aan het werkelijk zicht. Mixed Reality is de vermenging van de werkelijke wereld met een virtuele wereld. Onder deze categorie nemen we ook de “digital twin" op. Dit is een technologie waarbij een virtueel model aan het reële proces, product of dienst gekoppeld wordt met behulp van sensoren.
Technologie om op een betrouwbare manier data te bewaren, gedistribueerd over veel verschillende computers, op een manier dat je er enkel kan aan aanvullen, maar niets uit verwijderen.
Robotic Process Automation is een softwareoplossing voor de automatisering van repetitieve taken die medewerkers meestal op hun desktops uitvoeren. De technologie stelt organisaties in staat om softwarerobots te configureren die de acties van de menselijke medewerkers nabootsen, en met name om repetitieve en/of weinig uitdagende workflows op een gestructureerde en autonome manier te automatiseren
Digitale technologie die wordt ingezet op de werkvloer om de productieprocessen transparanter te maken en te optimaliseren.
Software voor intergeconnecteerde sensoren en modules. Dit omvat onder meer de IIoT toepassingen, platformen en integratiediensten.
Technologie die ondersteuning biedt voor de operator op de werkvloer en helpt met werkplanning en uitvoering.
Zelf-geleide voertuigen om materialen te verplaatsen zonder menselijke bestuurder.
Partners die kunnen helpen bij je algemene digitale strategie of het ontwikkelen van nieuwe digitale producten en diensten.
Ondersteuning en uitvoering van de ontwikkeling van nieuwe digitale producten & diensten.
Ondersteuning bij innovatie van het bedrijfsmodel, d.w.z. de manier waarop bedrijven waarde creëren, leveren en verwerven, en bij go-to-market strategieën die specifiek zijn voor digitale producten en diensten.
Ondersteuning bij het creëren van eenvoudige en intuïtieve interfaces door een grondig begrip van de behoeften van de gebruiker.
Partners om brainstorm- en ideatiesessies te faciliteren en u te assisteren bij het toepassen van methoden als design thinking en partnergedreven innovatie.
Ontwerp en ontwikkeling van apps, web, mobiele applicaties in een iteratieve, lean aanpak met focus op de gebruikersbehoeften & customer journey.
Ontwerp en prototypering van slimme producten die inspelen op noden van de gebruikers, door integratie van o.a. IoT, sensoren, connectiviteit.
Diensten voor software-ontwikkeling en het beheer van applicaties en IT-infrastructuur.
Ontwikkeling, uitbreiding, onderhoud en ondersteuning van complexe softwareontwikkelingsprojecten.
Consultants, ontwikkelaars, ... die een tekort aan expertise of menskracht in uw bedrijf aanvullen, hetzij ter plaatse, hetzij vanuit externe kantoren.
Een breed scala aan managementdiensten (bv. eindgebruikersmanagement, applicatiemanagement, IT-management) die de verantwoordelijkheid voor een deel van uw activiteiten overnemen.
Advies en ondersteuning bij het uitstippelen en managen van je digitale transformatie.
Analyse en verbetering van processen (administratie, logistiek, productie, ...) om een hogere productiviteit, kortere doorlooptijden, ... te bereiken.
Het verzekeren van de betrokkenheid van de medewerkers bij het digitaliseringstraject en realiseren van de noodzakelijke veranderingen in de bedrijfsstructuur en werkwijzen (zelfstandige teams, product ownership, ...).
Ondersteuning bij het ontwikkelen van een digitale visie en roadmap als integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie.
Enterprise architectuur (EA) omvat bedrijfsanalyse, ontwerp, planning en implementatie voor de succesvolle ontwikkeling en uitvoering van de strategie. Zo biedt EA een blauwdruk voor een effectieve IT-strategie en -evolutie.
Ondersteuning bij het selecteren en uitvoeren van innovatieprojecten om groei te bereiken. Dit omvat tools en methodieken als agile, lean, customer development, leadgeneratie & -conversie.